Uppgifter:
- Jämför de tre exempeltexterna. Vilken tycker du bäst om? Varför gillar du den mest? Hur förhåller sig texterna till övningens topiker? Vilka skillnader ser du i deras argumentation? Hur tidigt märker man vilken sida författaren föredrar? Hur länge ska man hålla inne tesen?
- Leta efter exempel på jämförelser i tidningar eller på nätet. Är jämförelserna objektiva eller driver de en viss tes? Hur märks en bristande objektivitet?
- Många jämförelsesajter på nätet inriktar sig på priset. På vilket sätt framkommer andra faktorer i jämförelsen?
- Är det mest effektivt att jämföra punkt för punkt eller ska man ställa helheter mot varandra?
- Skriv en jämförelse enligt anvisningarna ovan. Vilken skillnad blir det om du skriver en skriftlig uppgift eller om du skriver ett talmanus avsett att framföras inför klassen?
- Man kan också situationsanpassa uppgiften genom att skriva den som en insändare till tidningen där man jämför två saker eller handlingsalternativ.
- Skriv en text där du jämför två tavlor, fotografier, affischer eller tidningsomslag. Tänk på att du kan både skönmåla och svartmåla din jämförelse.